fredag 25 september 2009

Honk-honk-honk

I onsdags eftermiddag: Damen i Audin bakom mig tyckte tydligen att jag accelerade upp till 20 km över tillåten hastighet lite för långsamt, eftersom hon körde om mig på spärrområde och tvingade mig att gira häftigt till höger samtidigt som mötande bil fick kasta sig åt vänster. Jag slog till tutan i rena ilskan och den gav ifrån sig ett vänt litet tut.

I går eftermiddag: Damen i Volvon framför mig vid stoppsignalen missade när det slog om till grönt. Bilen bakom mig tutade till, några sekunder senare slog jag lite förläget till tutan även i min bil, såg hur damen ryckte till, rivstartade iväg - vilket inte har önskad effekt när man ska göra en skarp högersväng - och ursäktande blinkade med varningsljusen ett par gånger.

Alltså. Vad man vill ha är ju olika tutor för olika situationer, eller hur? En snälltuta när man bara lite försynt vill uppmärksamma medtrafikanterna på att läget är grönt, de kan åka nu. Och en argtuta för att uppmärksamma mottrafikanterna på att deras körstil är mindre än bra.

Och framledes kanske man kan vidga det till något i stil med ringsignaler till mobilen? Ladda ned din egen signalhornssignal, mp3-format fungerar!

3 kommentarer:

  1. Men alltså. Måste man krångla till det så? En kort tut vid grönt ljus påkallar lite uppmärksamhet, det räcker gott. När nån dummat sig i trafiken får man den långa tuuuuuuuuuuut:en. Funkar utmärkt, jag lovar. Du behöver ingen mp3-tuta :)

    SvaraRadera
  2. Problemet är att jag aldrig lyckas med den långa tuuuuuuuuuuuut:en, jag får bara fram små gläfs. Tror det beror på att jag aldrig kommer ihåg att vi även har signalhorn på ratten på den här bilen, jag använder alltid den på vänstra spaken. Jag skyller på fransmännen!

    SvaraRadera
  3. En snabb dubbeltutning kan oxå vara ett "snällt" alternativ, medan ett "bröööööööööl" oftast är aggresivt enligt Martins princip.

    SvaraRadera