tisdag 15 februari 2011

Tut

Besiktning av kombin i dag och de påpekade glatt att vi behöver fixa till någon slags felkod från någon slags databox*. Och att tutan fungerar dåligt.

Man skulle kunna tycka att vi borde ha noterat det där med tutan åtminstone. Om bara fransoserna kunde bestämma sig för var i bilen tutknapparna ska sitta! Vi gick från tre Renault på raken - i samtliga tre fall, tutan på vänstra spaken vid ratten - till Peugeot - tutan på ratten. Tror jag. Innan jag ens hinner hitta var jag ska trycka har lämpliga tutsituationer redan upplösts och jag skulle få vara bra långsint för att trycka på knappen ifråga.

I och för sig har vi en till Peugeot sedan några år tillbaka. Men uppenbarligen är den betydligt mer harmlös, för där har jag inte ens haft behov av att leta efter tutan.

(Databoxproblemet har vi noterat så pass att vi skyller på det när bilen oförhappandes slår av motorn på eget bevåg. Än så länge har den glatt startat bara vi vridit på nyckeln så det är väl inte så mycket att bråka om?)

* Detta är en av huvudanledningarna till att jag gifte mig med en utbildad fordonstekniker, någon som begriper sådant där lingo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar