fredag 9 oktober 2009

Handtvätt

Jobbet har låtit sätta upp fint inplastade orange A4:or mitt på spegeln inne på toaletterna, där lite text samt sex glada bilder instruerar oss i hur vi ska tvätta händerna. Hur vi ser ut i hår och ansikte är uppenbarligen inte viktigt längre.

Det visar sig att jag har tvättat händerna fel i 35 år. Dels har jag missat att man ska gnugga naglarna mot handflatan för att rengöra under dem. Och dels har jag missat att man, när man avslutat sin tvätt och sköljt av händerna, ska ta en pappershandduk för att stänga av kranen och öppna dörren med, och en annan pappershandduk för att torka händerna. Jag förutspår att svininfluensan kommer slå hårt mot världens trädbestånd.

Men det som gör mig mest frågande är - jag använder en pappershandduk för att öppna dörren och hålla mig alldeles ren. Men sedan då? Ska jag lägga plastfolie över tangentbordet och desinficera telefonluren innan jag svarar när det ringer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar